Nowe inwestycjePromowane

Kolejna faza budowy węzła integracyjnego w Gdyni-Chyloni

Na Placu Dworcowym rozpoczęły się prace związane z realizacją fundamentów parkingu podziemnego. Nowoczesny węzeł integracyjny pozwoli tysiącom mieszkańców na swobodne przesiadanie się z auta do SKM-ki, trolejbusu lub autobusu i zmniejszy liczbę aut wjeżdżających do centrum miasta. Wykonawcą prac w zakresu fundamentowania specjalistycznego jest Soletanche Polska, lider światowego budownictwa podziemnego.

Powstający parking typy „park&ride” ma zapewnić miejsca dla 140 samochodów oraz 48 rowerów. Dzięki zaplanowanemu podziemnemu łącznikowi kierowcy oraz ich pasażerowie będą mogli przejść z parkingu bezpośrednio na perony. Nad obiektem zaplanowano pętle autobusową. Realizacja inwestycji ma na celu zintegrowanie transportu kolejowego, trolejbusowego oraz autobusowego. Jest to jedna z najbardziej wyczekiwanych inwestycji przez gdynian. Stawianie na nowoczesną infrastrukturę wspierająca transport szynowy jest światowym trendem, który będzie umacniał się przez najbliższe lata. Przede wszystkim ze względu na redukcję emisji CO₂.

Soletanche w ramach kontraktu wykona ściany szczelinowe wraz z rozparciem, które pełnią w tym projekcie podwójną rolę: obudowy wykopu oraz docelowych ścian parkingu podziemnego. Ściany zostaną zrealizowane po obwodzie działki opiewającym na 256 metrów bieżących.

Bardzo się cieszę, że mamy okazję wykonać to zadanie – mówi Piotr Szturmowski, Dyrektor Oddziału Północ, Soletanche Polska. Jako polski oddział światowego lidera w zakresie budownictwa podziemnego, grupy Soletanche Bachy staramy się brać udział w projektach, które w sposób znaczący przyczyniają się do zmniejszenia emisji CO₂. Inwestycje wspierające publiczny transport zbiorowy oraz kolej są jednym z priorytetów w naszej strategii ECO – podsumowuje Szturmowski.

Głębienie pierwszej sekcji ścian szczelinowych miało miejsce 23 marca 2020 roku. Zakończenie prac zakontraktowanych przez Soletanche zaplanowane jest na początek 4 kwartału 2020 roku. Za realizacje prac zleconych Soletanche Polska odpowiedzialny jest zespół pod kierownictwem: Marka Wasiluka, Kierownika Projektu oraz Krzysztofa Tomczaka, Kierownika Robót (realizujących z ramienia Soletanche Polska m.in. wykonanie suchego wykopu pod Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku).

Generalnym wykonawcą i zleceniodawcą zakresu geotechnicznego jest konsorcjum ROVERPOL – lider konsorcjum oraz ROVER INFRAESTRUCTURAS SA. Wartość projektu „Utworzenie Węzła Integracyjnego Gdynia Chylonia” wynosi 45 799 000,00 zł. Brutto. Zakończenie prac zaplanowano jesienią 2021 roku.

Całość inwestycji na Placu Dworcowym w Gdyni – Chyloni obejmuje:

  • przebudowa placu Dworcowego,
  • stworzenie nowej trakcji trolejbusowej,
  • budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Kartuskiej,
  • budowa jednokondygnacyjnego obiektu z przejściem podziemnym,
  • powstanie zespołu toalet publicznych,
  • stworzenie nowego oświetlenia,
  • ustawienie monitoringu.

Informacje dodatkowe:

Na czym polega technologia ścian szczelinowych? – Ściany szczelinowe to żelbetowe konstrukcje wykonywane w gruncie wykorzystywane jako pionowe obudowy głębokich wykopów. Technologia wykonywania zakłada prowadzenie wykopu wąskoprzestrzennego specjalnym chwytakiem hydraulicznym lub mechanicznym. Z postępem usuwania urobku z wykop wypełnia się go zawiesiną bentonitową, która zabezpiecza przed zawałem gruntu do wewnątrz.
Po osiągnięciu projektowej głębokości ściany szczelinowej następuje instalacja kosza zbrojeniowego i betonowanie metodą „contractor”. Soletanche Polska wykonuje ściany szczelinowe w technologii CWS® (continuous water stop). Stateczność ściany zapewniana jest przez rozpory stalowe lub kotwy gruntowe.

Opis procesu wykonywania ścian szczelinowych wraz z modelem 3D:

  1. Faza Pierwsza od lewej – Wykonanie murków prowadzących – liniowe elementy betonowe wyznaczające geometryczne położenie ściany szczelinowej, ograniczają odchylenie chwytaka w pierwszym etapie wykonywania wykopu szczelinowego oraz zapewniają stateczność ścian wykopanej szczeliny w jej górnej, przypowierzchniowej części
    Następnie za pomocą charakterystycznego chwytaka (łyżki z tzw. szczęką) głębiona jest sekcja. Wraz z postępem wydobywania urobku, sekcja szczeliny zostaje wypełniona zawiesiną bentonitową zabezpieczającą wykop przed osuwaniem się gruntu do jego wnętrza
  2. Faza Druga od lewej – Wprowadzanie zbrojenia – zbrojenie w postaci szkieletów wprowadza się na określoną głębokość do szczeliny wypełnionej zawiesiną bentonitową .Prefabrykaty zbrojeniowe skonstruowane są tak aby umożliwić swobodny przepływ betonu i centryczne położenie zbrojenia w szczelinie.
  3. Faza Trzecia od lewej – Betonowanie sekcji – odbywa się metodą „contractor” czyli metodą betonowania podwodnego („beton do betonu”) przez leje rurowe na dno szczeliny wypełnionej zawiesiną bentonitową. Z postępem betonowania i wzrostem poziomu betonu w szczelinie zawiesina jest odpompowywana. Betonowanie sekcji musi być przeprowadzone bez przerw, w ciągu jednego procesu.
  4. Faza Czwarta od lewej – Kontrola jakości – w każdej fazie wykonywania ściany szczelinowej kontrolowana jest prawidłowość min. następujących parametrów: pionowość i głębokość otworu oraz jakość zawiesiny w trakcie prowadzenia wykopu i betonowania, położenie klatek zbrojeniowych, jakość betonu i stopień wypełnienia szczeliny.